Абортът – между убийството и правото на живот

Абортът – между убийството и правото на живот
Харесайте

БЯЛА ШАПКА – ФАКТИ

Абортът е прекратяване на бременността на жената. Той може да настъпи спонтанно или да бъде предизвикан. В България тази манипулация може да бъде извършена до края на дванадесетата седмица. За извършването на аборт се използват медикаменти или оперативни методи. Прекратяването на бременността е сравнително безопасна процедура, но нелегалните аборти, извършени от неквалифицирани лица, носят сериозен риск за здравето на майката. У нас абортите са разрешени от 1956 г., а в някои държави, сред които Ватикана, Малта, Чили, Ел Салвадор, са забранени от закона.

Статистиката за абортите в страната през последните 60 години е стряскаща. След официалното им узаконяване, броят им на година започва да варира от 100 000 до 160 000. В статистиката не са включени нелегалните, които според акушер-гинеколозите са около 30% от легалните.

Тези дни темата за абортите попадна в новините покрай проектозакон в Полша, в който се предвиждаше до 5 години затвор за жените, направили аборт, и лекарите им. Това доведе до масови протести. В четвъртък полският парламент отхвърли с голямо мнозинство пълната забрана за аборт.

ЧЕРВЕНА ШАПКА – ЕМОЦИИ

Домилява ли ви, като видите коте в парка? А става ли ви жал за милионните пилета, телета и други същества, които свършват живота си, за да се озоват в нечия чиния накрая? А какво смятате за аборта? Убийство, егоизъм, жертва, избор, живот, вина – това са понятията, които изскачат в съзнанието, щом чуем за него. И всички те са нееднозначни.

Абортът е убийство! Защото чрез него де факто се отнема животът на едно човешко същество. То може и да е голямо едва няколко милиметра, с още неоформено тяло, което няма как да съществува и да се развива извън утробата на майка си. Но то е човек, в чието малко телце бие сърце.

Ами животът на майката, ще кажат някои. Нима той не е също погубен, когато човечето в утробата й е заченато след изнасилване например? Такива случаи са ежедневие в редица страни в Африка, в държави като Индия, а дори и на Запад. А раждането на дете, създадено по насилствен път, също е убийство, но морално, за майката – принудена да вижда част от насилника си в собственото си дете.

И тук идва ред на егоизма. Независимо дали е от обикновен каприз, или по някаква наистина сериозна причина, ето, че сме склонни заради себе си да намерим оправдание за аборта.

Ама някои момичета и жени нямат вина, че са забременели по принуда или че за бебето им има риск да се роди болно! Може! Обаче това бебе виновно ли е? И ние ли сме последна инстанция в тая Вселена, че да решаваме тези въпроси? Това важи и за всички онези, които заклеймяват кондомите, хапчетата за предотвратяване на бременност и т.н. Лекарството е в дозата, а чак такава доза фанатична крайност се превръща в отрова.

Кое е правилното? Не е лошо това човек да решава за себе си. Но когато става въпрос и за още един живот, няма място за експерименти.

ЧЕРНА ШАПКА – ПЕСИМИЗЪМ

Член първи от Всеобщата декларация за правата на човека гласи:

„Всички хора се раждат свободни и равни по достойнство и права. Те са надарени с разум и съвест и следва да се отнасят помежду си в дух на братство.”

Да, но някои умират преди раждането. Питам се, след като живеем в толкова либерално общество, защитаваме правата на животните, на различните, на обърканите и пренебрегнатите, защо толкова лесно сме склонни да обърнем гръб на бъдещите ни деца?

Член трети от същата декларация: „Всеки има право на живот, свобода и лична сигурност.”

Това право е отказано на бебето-ембрион. То няма Избор. Никой не го пита, никой не провежда референдум, за да разбере мнението му, нито пък някой излиза на протест за него. То е съвсем само, задушаващо се от лицемерието на „родените”. Чува възгласите им, че все още не е човек, че няма разум, че е просто парче съединителна тъкан, която може да изхвърлим в коша за боклук.

Нагли сме. Обявяваме война на най-незащитените, най-уязвимите. Водим битка с цялата човешка същност. Не се замисляме, че ако и нас бяха сметнали за ненужна плът, сега нямаше да дебатираме. Нямаше да има кой да живее изобщо. Затова сме двулични – родени сме, а сега пречим на другите. Не е много честно, нали?

Кажете ми как да не дефинираме този акт като убийство? Ще отговорите с познатите смекчаващи вината обстоятелства – в първите няколко седмици нямало наченки на разум. Обадете се на съвестта си, предайте й да помисли за следното: Едно новородено бебе не е гений, то не е узряло, не разбира все още света и не може да бъде разумно, тъй като тепърва опознава живота. Следвайки тази логика, до пълнолетието на човек би трябвало да имаме право да го „абортираме” от живота. Някои не са разумни и на 40 години…

Абортът е преждевременно отнемане на правото на избор. А животът започва преди раждането. Без този етап и нас нямаше да ни има. Дайте шанс на други да живеят и помнете – всяко дете е дар и благословия.

ЖЪЛТА ШАПКА – ОПТИМИЗЪМ

АБОРТ?! Готови сме да отсъдим: това е убийство, ти си убийца, нямаш сърце, нямаш жал, морал…

Къде е правото на избор? Всеки човек има правото сам да взема решения, за които поема отговорност. Не винаги да родиш едно дете е най-добрият избор, който може да направиш. Има причини, които, според жълтата шапка, оправдават аборта:

Бременността в следствие изнасилване поставя много въпросителни. Детето е нежелано, а зачеването му е меко казано неприятно. Жертвите на сексуално насилие преживяват силна емоционална и физическа травма. Изпадат в депресия, страхуват се за собственото си здраве, губят апетит и дори желание за живот. Дали са в състояние да отглеждат дете?

Дете, плод на насилие, което ще расте без баща и ще носи спомен за една мъчителна случка на една жена. Самите жертви могат да са непълнолетни, още деца, които не са си представяли живота така и които физически не са готови да раждат. Да не говорим за срама, особено в малките населени места, където всеки поглед се забива и носи някаква вина.

Когато бременността е твърде рискована за майката и има опасност за живота й, тогава абортът би могъл да бъде решение. Ако жената има други деца, какво да избере? Да роди още едно или да остави другите сираци? Ще си помислите, че абортът също е опасен, но ако бъде извършен в подходящи условия и преди 16-тата седмица се смята за по-безопасен от самото раждане.

Друга причина за решение за аборт е вероятността детето да се роди нездраво. Да го обречеш на мъчения, да бъде непълноценно, но да живее, или да отнемеш живота му.

Изборът е деликатен, решенията са трудни, а да съдим отстрани е лесно.

ЗЕЛЕНА ШАПКА – ВЪЗМОЖНОСТИ

Събитията в Полша повдигнаха една стара, но болезнено актуална тема.

Да забраним абортите

Това означава да заплашим свободата. Всяка принуда и всяко ново ограничение, налагано от държавата, водят до нарушаване на личната свобода на човека. Дали да направиш аборт, е въпрос на личен избор, базиран на личните възгледи, собствения опит и положение, и той не засяга другите индивиди в обществото, затова и не може да бъде предмет на държавната политика, която се явява обществен регулатор.

Проектозаконът в Полша обаче беше подкрепен и от католическата църква, т.е. църквата се опита да се меси в държавните дела и да налага своя възглед, отнемайки правото на свободен избор на всеки – избор, залегнал в основата на християнството. А знаем какво се случва в някои от съседните ни мюсюлмански страни, където религията пряко се включва в държавното управление и живота на хората…

От друга страна забраната с произтичащите от нея санкции (отново отнемане на свободата) по никакъв начин няма да спре решените майки да направят аборт, макар и нелегално. Изследване на Световната здравна организация е доказало, че количеството аборти не се влияе от законите. А незаконните аборти увеличават риска от увреждане на организма или дори смърт. Нещо, което може да се избегне с внимателна медицинска намеса.

Да легализираме абортите

В някои страни прекъсването на бременността е позволена и на ранен, и на по-късен етап. Легализирането е даване на свободен избор и оказване на подкрепа на жените, които не могат или не желаят да отгледат дете, но е и съобразяване с избор, при който се отнема живот. Легализирането на абортите е легализиране на убийството.

Аборти с условия

При повечето законодателства абортите са позволени, но с различни условия: до определено време – например края на 12-та седмица, или при определени случаи – опасност за майката, за плода или при бременност в резултат от изнасилване/инцест и т.н., както е в Полша. Това е опит да се сведат до минимум рисковете за живота и здравето, като в същото време се позволява убийството да се извърши само ако е крайно наложително.

Забраната за абортите не е в интерес на държавата – отрицателният прираст на населението не би се променил, жените ще продължават да извършват абортите нелегално, но икономиката няма да се облагодетелства от тях. Намаляването на абортите може да се постигне само чрез стимул, а не забрана. Стимул да отгледаш детето си, добри условия за живот, помощи и, разбира се, възпитание и образование, така че да не се налага да се стига изобщо до този избор.

СИНЯ ШАПКА – ОБОБЩЕНИЕ

По-миналата седмица заедно със сутрешното си кафе изконсумирах една потресаваща, отвратителна новина. Ставаше въпрос за новородено момиченце, захвърлено в междублоковото пространство, в храстите! Съседите на „майката“, събудени от плача на бебето, са се обадили на 112. Така е спасено бебето и сега предстои да бъде дадено на приемно семейство. Това е щастливият край на историята, ако това е щастие.

Споделям ви го не в търсене на евтиния ефект на шока, а за да помислим рационално, какво би станало, ако забраним абортите. Когато говорим за деца, да бъдеш рационален е много трудно, но се вглеждам в черната статистика от бялата шапка и да, оптимистично погледнато, нямаше да имаме демографска криза, а реално погледнато, щяхме да имаме стотици хиляди, може би милиони бездомни, захвърлени като котета деца.

Абортите винаги са били спорна тема, противниците им с лекота ги наричат убийство, защитниците им пък се аргументират с правото на избор на майката. Има и здравословни причини, които изобщо няма да засягам. В законите ясно се казва какво е убийство и тази емоционална оцветка не ни помага да решим проблемите. А майките и бащите, защото и мъжете трябва да носят своята отговорност, вместо да избират – аборт или раждане, да вземат да се запознаят със средствата за контрацепция. Защото всеки знае как се правят деца, нали няма нужда от обяснения? Време е да се научите и как не се правят.

По-цивилизовано е.

Ще нарека създаването на живот свещенодействие – не го оставяйте на случайността, защото всяко дете заслужава да бъде желано и обичано.

 

В ролите на шапките; Благовеста Маринова, Веселина Петрова, Елиза Младенова, Ива Ваташка, Рафие Шерифова и Руми Рафет


Харесайте
Сподели и подкрепи
  •  
  •  
  •  

За автора

Цветоглед

Шестте мислещи шапки е метод, който изгражда аналогии между определен тип мислене и даден цвят шапка. Създателят на метода е Едуард де Боно. Ние от Цветоглед прилагаме този метод при писането на нашите текстове, за да ви представим дадената тема максимално цветно.

Свързани публикации

Leave a Reply

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *